چگونه یک تیم دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟ (معرفی نقش ها، وظایف و مسئولیت ها)

اگر بخواهیم یک تعریف دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم، باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ عبارت است از به کارگیری همه ابزار ها و فعالیت هایی که برای انجام بازاریابی محصول یا خدمات در بستر دیجیتال به آن ها نیاز داریم. این فعالیت ها برای معرفی برند، محصولات، جذب مخاطب، بررسی رفتار مشتریان و غیره انجام می شود. همچنین می توان از دیجیتال مارکتینگ به عنوان انقلابی در بازاریابی یاد کرد. در حال حاضر با محبوبیت بسیار زیاد ابزارهای دیجیتال در میان همه مردم جهان، دیجیتال مارکتینگ به یکی از ضرورت ها برای موفقیت و فروش هر چه بیشتر در کسب و کارها تبدیل شده است. البته که این علم دارای گستردگی و پیچیدگی های زیاد و قابل توجهی است و برای داشتن عملکرد عالی و دست یابی به نتیجه های رضایت بخش، توجه کافی به هر یک از فاکتورهای آن دارای اهمیت بسیار است.

اولین رکن برای بازاریابی دیجیتالی موفق، داشتن یک تیم منسجم و حرفه ای است. از آن جایی که تخصص های مورد نیاز در دیجیتال مارکتینگ به یک دیگر متصل هستند، صرفا توجه به داشتن تجربه و تخصص در یک یا چند زمینه کافی نخواهد بود و شما نیاز دارید تا برای هر یک از ابزارها و فعالیت های مورد نیاز در این حرفه، افرادی کاربلد و مجرب را دور یک دیگر جمع کنید. اگر صاحب کسب و کار هستید و هنوز شک دارید که آیا روی آوردن به دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما مناسب و مفید است یا خیر، لازم است بدانید که در دنیای امروز تمامی فعالیت هایی که در فضای آنلاین انجام و موجب رونق گرفتن کسب و کار شما یا شناخته تر شدن نام برند شما می شود، زیر مجموعه ای جدا نشدنی از دنیای دیجیتال مارکتینگ است. حتی ایمیل ها و پیامک هایی که از طرف سایر کسب و کارها به دست شما می رسد، در سایه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است.

در این مقاله قصد داریم تا چگونگی تشکیل یک تیم دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دهیم.


وظایف تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بسترهای فعالیت دیجیتال مارکتینگ عبارتند از: شبکه های اجتماعی، تبلیغات بنری و کلیکی، ایمیل مارکتینگ، روابط عمومی آنلاین، بازاریابی محتوایی، بازاریابی موتورهای جست و جو و غیره. این زمینه ها بخش عمده ای از فعالیت های یک تیم دیجیتال مارکتینگ را تشکیل می دهند که از هر کدام از آن ها می توان به عنوان یک شاخه اصلی، مهم و تخصصی نام برد. این که فعالیت و نوع انتظارات کسب و کار مورد نظر به چه صورت است، میزان نیاز به هر یک از این شاخه ها را متفاوت می کند. همچنین میتوانید وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید

تیم دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای کسب و کار شما انجام می دهد؟

همان طور که گفته شد، این روزها در عرصه بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، نقش بسیار پررنگ و مهمی را ایفا می کند. اگر صاحب کسب و کار هستید، ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد، که اصلا دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای کسب و کارها انجام می دهد که این روزها، با این شدت نام آن بر سر زبان ها افتاده است.

جواب این سوال را به شما خواهیم گفت تا به خوبی متوجه شوید که بازاریابی دیجیتال حتی به یک نیاز مهم برای کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است. فرقی هم ندارد که کالا یا خدمات شما به صورت آنلاین به مشتریان ارائه می شود یا آفلاین. از آن جایی که ابزارهای دیجیتال نقش جدی در زندگی افراد ایفا می کنند، انجام فعالیت های تخصصی با استفاده از ابزار آنلاین، به طور چشم گیر و انکار ناپذیری به شناخته شدن، محصولات، خدمات، کسب و کار ها و برندهای مختلف کمک می کند.

بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی هزینه نسبتا کم تری نیاز دارد. برای مثال وقتی بر اساس بازاریابی سنتی به سراغ تبلیغات در تلویزیون یا مجلات می روید، مخاطبان شما در زمان و مکان محدودتر و مدت زمان کم تری تبلیغات شما را مشاهده می کنند و از همه مهم تر بررسی میزان موفقیت و موثر بودن این اقدام تبلیغاتی شما، علی رغم هزینه قابل توجهی که صرف کرده اید، زمان بر خواهد بود. اما زمانی که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به کار گرفته می شوند، تبلیغات می توانند بدون محدودیت و به طور کاملا گسترده اجرا شوند.

هم چنین شما هم می توانید از همان لحظه اولیه اجرای فعالیت های تیم دیجیتال مارکتینگ، نوع رفتار مخاطب و میزان استقبال او را به طور دقیق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و به نقاط قوت و نقاط ضعف فعالیت های انجام شده، پی ببرید. حتی می توانید به این نکته دست یابید که فعالیت های تیم دیجیتال مارکتنیگ برای کسب و کار شما، در چه ساعاتی نظر مخاطب را بیش تر به خود جلب کرده است.

تیم دیجیتال مارکتینگ چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

فعالیت های یک تیم بازاریابی دیجیتال می تواند بسیار گسترده باشد.در این مقاله مهم ترین ها مورد بررسی قرار می گیرند.

  • بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو

یکی از اثر گذارترین کارهایی که تیم دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد، بهینه سازی موتور جست و جو است. چرا که انجام این کار با به کارگیری اصول سئو، باعث می شود تا سایت شما به جایگاه ایده آلی در نتایج جست و جو دست پیدا کند و در نتیجه به بهترین شکل دیده شود و بازدید سایت شما به شکل چشم گیری افزایش یابد.

  • شبکه های اجتماعی

همانطور که می دانید قدرت بازاریابی شبکه های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل یکی از بسترهای فعالیت تیم دیجیتال مارکتینگ، فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی هستند. فعالیت های برنامه ریزی شده، اصولی و تخصصی این تیم در فضای شبکه های اجتماعی، به طور باورنکردی بر روی کسب و کارها اثر می گذارد.

  • بازارایابی محتوایی

بازاریابی محتوا چیست یا content marketing یکی دیگر از شاخه های بسیار مهم در فعالیت های یک تیم دیجیتال مارکتینگ است. زیرا با ارائه محتوای مناسب، متناسب با سلیقه و نیاز مشتری، نظر آن ها را به سمت محصولات یا خدماتی که کسب و کار عرضه می کند، جلب می کند.

البته که فعالیت های دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است، اما به طور مختصر چند مورد از آن بیان شده تا به اهمیت این دانش برای بهبود و رونق کسب و کار پی ببرید.


 برای تیم دیجیتال مارکتینگ به چه تخصص هایی نیاز داریم؟

قطعا میزان بزرگ یا کوچک بودن تیم دیجیتال مارکتینگ، به بزرگ یا کوچک بودن کسب و کار یا پروژه بستگی دارد. تولید محتوا، SEO، گرافیک، استراتژیست، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی، برندینگ، برنامه نویسی و… از جمله مواردی هستند،که در یک تیم دیجیتال مارکتینگ به آن ها نیاز داریم. در ادامه به کلیدی ترین تخصص های مورد نیاز در یک تیم دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد.

1- مدیر و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ

یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف را در یک تیم دیجیتال مارکتینگ، مدیر و استراتژیست دیجیتال مارکتینگ بر عهده دارد. زیرا او باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تنظیم کند، مسیر رسیدن به آن ها را مشخص کند و بودجه موجود را به صحیح ترین و بهینه ترین حالت ممکن، تقسیم بندی کند. او نیازمند به شناخت و درک بسیار بالا از انواع ابزارها و روش های بازاریابی است. همچنین باید به خوبی به تدوین و مدیریت استراتژی نیز مسلط باشد. همچنین باید بتواند کمپین های برنامه ریزی شده را با توجه به بودجه در نظر گرفته شده به بهترین شکل هدایت و رهبری کند.

مدیر دیجیتال مارکتینگ باید بازخورد هایی که از عملکردهای مختلف تیم خود از مخاطب ها دریافت می کند را به شکل کاملا موثر، مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این باید نرخ تبدیل بازدیدکنندگان را نسبت به مشتریان مورد ارزیابی قرار دهد. بهینه سازی قیف فروش و ایجاد اثر بخش ترین حالت های ممکن برای به کارگیری بسترها و ابزارهای مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ نیز از دیگر کارهایی است که یک مدیر دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهد.


۲- کارشناس تولید محتوا

تولید محتوا به سه دسته تولید محتوای متنی، صوتی و بصری تبدیل می شود. خروجی کار کارشناس تولید محتوا در یک تیم دیجیتال مارکتینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا جایی که بسیاری از کارشناسان از شعار (محتوا پادشاه است) استفاده می کنند. به خصوص این که در حال حاضر به محتوایی که در بستر دیجیتال تولید می شود، توجه بیشتری صورت می گیرد.

یک کارشناس تولید محتوا می بایست محتوای ارزشمند تولید کند. منظور از محتوای ارزشمند، محتوایی است که آن چه را مخاطبان شما به آن ها نیاز دارند را به گونه ای ارائه دهد که علاوه بر رفع نیاز آن ها، در شناخته شدن برند و افزایش فروش کالا یا خدمات شما اثر گذار باشد. برای مثال یک کارشناس تولید محتوا در بستر وب باید محتوایی تولید کند که باعث افزایش ترافیک شود و جذاب ترین مطالب را پیرامون کلمه های کلیدی مشخص ارائه دهد. یعنی باید برای سایت شما محتوایی تولید کند که باعث افزایش نرخ کلیک شود.

در تیم دیجیتال مارکتینگ، کارشناس تولید محتوا نیاز دارد که با بازاریابی محتوایی نیز آشنا باشد. چرا که باید بتواند مخاطب را به خوبی بشناسد و تولید محتوا را بر اساس شناختی که از مخاطب دارد ایده پردازی، برنامه ریزی و اجرا کند. یکی از مهم ترین فاکتورها در مسیر بازاریابی برند، بازاریابی محتوا است. یک کارشناس بازاریابی محتوا باید بتواند با تولید محتوا بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کند و از طریق محتوا برند کسب و کار را در ذهن مشتریان حک کند.

۳- مدیریت کمپین و مدیر اجرایی

همان طور که گفته شد یکی از کارهای اولیه ای که تیم دیجیتال مارکتینگ باید انجام دهد، تدوین برنامه های بازاریابی است. بعد از این که این کار انجام شد، باید طرح های اجرایی و کمپین هایی برنامه ریزی شود تا برنامه های بازاریابی به مرحله اجرا برسد. همچنین یک طراح برنامه کمپین، باید برای هر چه بهتر اجرا شدن طرح ها و کمپین، علاوه بر در نظر گرفتن میزان بودجه ای که در اختیار او می گذارند، به خوبی ابزارهای مورد نیاز را برای اجرای هر چه بهتر کمپین مورد نظر، بررسی کند.

علاوه بر این وظیفه دارد به خوبی مراحل اجرای کمپین را نظارت کند تا از بروز اشکالات و نواقص به طور جدی جلوگیری شود. او باید ایده پرداز خوب و خلاقی باشد و کمپین ها را مناسب با نیاز و سلیقه مخاطبان تدوین کند. مدیر کمپین باید بتواند یک برنامه عملیاتی خوب برای اجرای کامل و صحیح کمپین تهیه کند. باید گزارش های لازم را در ارتباط با هزینه های اجرایی ارائه کند، دیتاهای به دست آمده از طریق مشتریان را دسته بندی کند و گزارش دقیق از نتایج به دست آمده از کمپین، همراه با تجزیه و تحلیل بر اساس KPI هایی که از قبل مشخص شده است ارائه دهد.

۴- کارشناس سئو

همان طور که گفتیم یکی از مهم ترین شاخه های فعالیت در دیجیتال مارکتینگ، بهینه سازی سایت برای موتور جست و جو است. برای انجام این کار، تیم دیجیتال مارکتینگ به یک کارشناس سئو نیاز دارد تا بتواند به خوبی سایت مورد نظر برای کلمه های کلیدی هدف، در صدر نتایج جست و جو در گوگل بیاورد. چنین فردی باید به خوبی اصول، قوائد و الگوریتم های بهینه سازی موتورهای جست و جو را بشناسد، با سئو داخلی و خارجی آشنا باشد، مهارت کافی را برای استفاده از ابزارهای آنالیز و بررسی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و گوگل تگ منیجر را به کار گیرد و بتواند مناسب ترین کلمات کلیدی را پیدا کند.

۵- کارشناس گوگل ادز

گوگل ادز همواره یکی از شبکه های تبلیغاتی محبوب است که بازدهی قابل توجهی هم دارد. از آن جایی که در دیجیتال مارکتینگ از ابزارهایی از جمله شبکه های تبلیغاتی استفاده می شود و گوگل ادز نیز یکی از کانال هایی است که ما را به مخاطبان هدف خود وصل می کند، یک تیم دیجیتال مارکتینگ به کارشناس گوگل ادز نیاز دارد. چنین فردی باید تسط کامل به گوگل ادز و همچنین مدیریت اکانت گوگل ادز داشته باشد. باید قوانین گوگل را به خوبی بشناسد، به استراتژی ها مختلف Google Adwords، مسلط باشد، با بهینه سازی نرخ های تبدیل آشنا باشد، این توانایی را داشته باشد که انواع کمپین های Search, Display, Universal Re-targeting اجرا کند. همچین باید تسلط کافی را به Data Studio & Google Analyticsداشته باشد.


۶- کارشناس شبکه های اجتماعی

همان طور که از اهمیت بالای شبکه های اجتماعی گفتیم، به اندازه ای بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند بازدهی فوق العاده ای داشته باشد، که برای فعالیت در این زمینه، تیم دیجیتال مارکتینگ به فردی خبره و حرفه ای به عنوان کارشناس شبکه های اجتماعی نیاز دارد. کارشناس شبکه های اجتماعی باید تقویم محتوایی را به خوبی اجرا کند و روش هایی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ را مورد استفاده قرار دهد.

۷- کارشناس فنی و برنامه نویس

نقش کارشناس فنی و برنامه نویس نیز در یک تیم دیجیتال بسیار مهم و قابل توجه است. به خصوص در زمان هایی که تیم برای اجرای لندینگ پیج ها با مشکل رو به رو می شود.

۸- گرافیست

یک گرافیست خلاق و خوش ذوق، عضوی جدا نشدنی از یک تیم دیجیتال مارکتینگ است. زیرا اجرا کردن برنامه ها بدون داشتن محتوای تصویری امکان پذیر نیست. هیچ چیزی نمی تواند جایگزین اهمیت و اثرگذاری تصاویر شود.

به همین دلیل از اجرای بنر گرفته تا پیاده سازی کمپین ها همگی نیازمند داشتن یک نیروی گرافیست بسیار خلاق است تا جذاب ترین، منحصر به فردترین و اثرگذار ترین تصاویر را خلق کند. معمولا گرافیست ها باید با ابزارهایی مانند After Effect،Photoshop ،Premiere ، illustratorآشنایی خوبی داشته باشند.

9- تحلیل گر دیتا

دیتاهایی که با انجام فعالیت های مختلف تیم دیجیتال مارکتینگ به دست می آیند، دارای اهمیت منحصر به فردی هستند. از این رو تیم به یک تحلیل گر بسیار دقیق نیاز دارد تا دیتاهای به دست آمده را تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کند به همین جهت آنالیز دیتا در دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. به خصوص این که انجام این کار برای موفقیت در اجرای برنامه های بلند مدت بسیار تاثیر گذار و مهم است. کار یک آنالیزور یا همان تحلیل گر دیتا به قدری مهم و ارزشمند است که حتی می تواند در میزان هزینه های تیم دیجیتال مارکتینگ اثر بگذارد.

۱۰- کارشناس ECRM

Electronic Customer Relationship Management یا به طور خلاصه ECRM همان طور که از نامش پیداست، به شخصی گفته می شود که ارتباط الکترونیکی با مشتریان را مدیریت می کند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تفاوت این تخصص با CRM در چیست؟ در CRM ارتباط با مشتریان از طریق ابزارهای سنتی مانند تلفن، پیامک و … اتفاق می افتد. اما در ECRM علاوه بر ابزارهای سنتی از ابزارهای مانند ایمیل، شبکه بی سیم و … نیز استفاده می شود و همچنین همه طراحی ها براساس نیاز و سلیقه مشتریان انجام شده است. این کارشناس کمک می کند تا استراتژی های مشتری محور گسترش یابند و پشتیبانی براساس تکنولوژی و به روز انجام شود.


Comments

Popular posts from this blog

انجام آزمون فاینال کانون زبان ایران